Imatge Imatge
Imatge  
Imatge
ImatgeInici ImatgeSalutació ImatgeCom arribar ImatgePlànol ImatgeAjuntament en línia ImatgeCorreu per a tothom ImatgeMapa web ImatgeEnllaços
Medi Ambient
PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA LOCAL: PLA LOCAL D'ACCIÓ D'ENERGIA SOSTENIBLE (PAES) I L'AGENDA 21 SUPRAMUNICIPAL:

Medi Ambient  Tornar
- PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA LOCAL: PLA LOCAL D'ACCIÓ D'ENERGIA SOSTENIBLE (PAES) I L'AGENDA 21 SUPRAMUNICIPAL:

Sant Cugat Sesgarrigues és un poble compromès amb el medi que l’envolta i treballem per fer-lo més sostenible. L’Ajuntament de Sant Cugat Sesgarrigues des de fa 8 anys enrere ha iniciat un conjunt de polítiques ambientals en la gestió diària del municipi, de les quals en destaquen:

Eco Sant Cugat: és una fira lúdico- educativa organitzada per l’Ajuntament de Sant Cugat Sesgarrigues amb la col•laboració de l’Associació Amics de la Font del Cuscó, de la qual s’han realitzat vuit edicions sota les premisses de consum, estalvi i sostenibilitat.

La Fira va destinada a tots els públics: està oberta a grans i petits que vulguin conèixer de primera mà totes aquelles accions quotidianes que podem realitzar per lluitar contra el canvi climàtic. Així, la fira permet endinsar-se en el món de les energies renovables, la construcció sostenible, l’estalvi d’aigua, la minimització de residus,... des de la visió més directa, propera i real.

Amb l’objectiu d’aconseguir que el nostre municipi sigui més sostenible, l’Eco Sant Cugat esdevé cada any un punt de trobada i de promoció de les institucions públiques, les empreses, els professionals, els agents socials, les entitats i la ciutadania que permeten avançar cap a un desenvolupament més sostenible i humà.

Bicicletades: Des de 2007, es dóna suport a la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, organitzant una bicicletada i divulgant els objectius de la campanya.

Aquesta actuació que celebrem cada any ha anat acompanyada de la instal•lació d’aparcaments per a bicicletes en diferents punts del municipi i a prop dels equipaments municipals. Actualment, està en fase d’estudi un anàlisi dels camins del terme municipal per desenvolupar un conjunt de rutes per a bici.

Estalvi i millora de l’eficiència de l’aigua: l’any 2003 es va externalitzar la gestió del servei municipal de subministrament d’aigua degut a la poca capacitat de recursos humans i de gestió de l’Ajuntament, però també degut a l’escassa eficiència del servei i control de consum de l’aigua.

A partir d’aquest fet, l’Ajuntament de Sant Cugat Sesgarrigues ha aconseguit tenir dades precises dels consums de l’aigua i ha pogut realitzar diferents campanyes d’estalvi de l’aigua, tals com subministrar airejadors per les aixetes dels habitatges, i subvencionar part del canvi d’aforament a comptador.

Aquestes mesures s'emmarquen dins d'un compromís ciutadà per a una nova cultura de l'aigua: entendre que l'aigua més que un recurs és un patrimoni col•lectiu, escàs i indispensable, i que entre tots hem de tenir el màxim interès a gestionar-lo de manera sostenible.
Està en fase d’al•legació pública l’ordenança d’estalvi d’aigua. Quan s’aprovi, regularà la incorporació i la utilització de sistemes d’estalvi d’aigua en habitatges i altres edificis.

Instal•lació de contenidors de reciclatge d’oli: gràcies a l’Associació Amics de la Font del Cuscó, i amb el suport de l’Ajuntament, s’han instal•lat cinc punts de recollida d’oli domèstic al nucli urbà amb la finalitat de reciclar-lo. Aquesta acció també ha anat acompanyada de campanyes periòdiques d’informació i sensibilització.

Recollida de la fracció orgànica: des de l’abril de 2008 s’ha engegat la recollida de la fracció orgànica dels residus domiciliaris i de comerços. Aquest servei s’ha acompanyat d’accions periòdiques de sensibilització ciutadana, la majoria amb la col•laboració de la Mancomunitat Penedès- Garraf.

D’altra banda, s’està fent el seguiment i control de les tones de fracció orgànica i de rebuig que es generen a Sant Cugat Sesgarrigues, per tal de tenir un indicador d’impacte de les accions realitzades i preveure accions de millora en aquest sentit.

Amb la recollida de la fracció orgànica, Sant Cugat Sesgarrigues disposa del model de recollida selectiva de 6 fraccions, amb 6 contenidors: blau (paper- cartró), verd (vidre), groc (envasos), marró (matèria orgànica), verd fosc (rebuig) i contenidors especials per a l’oli.
També hi ha servei de recollida de trastos vells, i el servei de deixalleria al Polígon Industrial de Sant Pere Molanta, que es comparteix amb els municipis d’Olèrdola i Avinyonet del Penedès. També es disposen contenidors per a la recollida de la roba usada.

Millora de l’eficiència energètica: des de fa alguns anys, l’Ajuntament de Sant Cugat està optant per una política energètica que té com a objectiu la millora de l’eficiència energètica, la reducció de la dependència dels combustibles fòssils i la disminució del consum energètic i de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, causants del canvi climàtic.
Les principals actuacions desenvolupades, són:
- Adequació del Cub de Vidre del Centre Cívic amb plaques solars fotovoltaiques. Aquesta obra es va realitzar el 2005, i gràcies a aquesta cada mes l’empresa subministradora de l’electricitat ens paga l’energia produïda.
- Arranjament de la sala del Cafè, amb un sistema de bombes de calor i de fred més eficients i millora de les obertures (portes i finestres)
- Millora en l’enllumenat públic del nucli urbà.

Destaca també l’ordenança reguladora de la incorporació de captació d’energia solar per als municipi, en fase d’al•legacions.


Pacte d’Alcaldes i d’Alcaldesses: L’Ajuntament de Sant Cugat Sesgarrigues s’ha adherit al Pacte d’alcaldes i alcaldesses, una iniciativa de la Unió Europea contra el canvi climàtic i a favor de l’estalvi i l’eficiència energètica.

El Pacte d’alcaldes i alcaldesses és una iniciativa de la Direcció General de Transport i Energia (DGTREN) de la Comissió Europea que té com a objectiu superar el compromís de la Unió Europea de reduir en un 20%, abans de l’any 2020, les emissions de CO2 i dels gasos d’efecte hivernacle (GEH) que contribueixen al canvi climàtic. Fins ara s’hi ha adherit més de 981 municipis de 36 països, alguns dels quals extracomunitaris.
Un dels compromisos del Pacte és la redacció d’un Pla d’acció per l’energia sostenible (PAES). L’elaboració del PAES inclou la realització d’un inventari d’emissions i la planificació d’un conjunt d’actuacions destinades a l’estalvi energètic i a la reducció d’emissions.

El PAES inclou el càlcul de les emissions de GEH directament generades per l’activitat de l’Ajuntament- enllumenat públic, equipaments, flota de vehicles-, però també per aquelles altres activitats sobre les quals el consistori incideix, com ara la gestió dels residus, l’aigua, el transport públic, el trànsit urbà o el consum elèctric domèstic.

Amb l’adhesió al Pacte, l’ambició política del municipi queda reflectida en el fet que, mitjançant la realització del Pla d’acció per l’energia sostenible, l’Ajuntament assumeix com a propi el compromís d’acompliment dels objectius del Protocol de Kyoto.

A Sant Cugat ja tenim el PAES aprovat per majoria absoluta en el ple municipal, i actualment s’està treballant ja en els objectius adoptats en matèria d’estalvi i eficiència energètica.

Cal recordar que l’Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona promou l’adhesió dels municipis al Pacte d’alcaldes i alcaldesses i els ofereix suport tècnic i econòmic per al desenvolupament dels Plans d’acció per a l’energia sostenible. El procés inclou la signatura d’un conveni de suport entre l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona, la contractació d’una consultora externa, el suport econòmic a les despeses de realització del PAES i la constitució d’una comissió de seguiment que coordina el desenvolupament del procés.

El document final del PAES s’envia a la DGTREN i s’actualitza cada dos anys.
Podeu trobar més informació als enllaços disponibles que trobareu en aquesta pàgina.

- AGENDA 21 SUPRAMUNICIPAL:

L’Agenda 21 supramunicipal de l’Alt Penedès és un pla d’acció que engloba un conjunt de propostes per assolir un model de desenvolupament sostenible a la comarca. A l’Alt Penedès, només hi ha 9 ajuntaments que tenen feta la seva Agenda 21 municipal i, gràcies al conveni signat ahir entre el Consell Comarcal i l’Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, s’elaboraran les agendes dels 18 municipis restants, entre els quals s’inclou Sant Cugat.
Els objectius generals de l’Agenda 21 supramunicipal són: fer compatible el desenvolupament local i comarcal amb la utilització sostenible dels recursos, conservar la biodiversitat, establir polítiques integrades que permetin superar els dèficits mediambientals, i fomentar la participació i la implicació dels sectors econòmics i socials dels municipis en relació amb el desenvolupament sostenible.
En aquest sentit, l’Agenda 21 supramunicipal està formada per un conjunt de documents i materials que han de sintetitzar l'estat ambiental actual de la comarca, i el seu punt de partida és una Auditoria Ambiental Supramunicipal.
L’Auditoria Ambiental supramunicipal es desenvolupa en tres fases: a partir d’una memòria descriptiva de la situació municipal i comarcal actual s’elabora un document de diagnosi ambiental. Aquesta diagnosi permet definir una Pla d’Acció local i supramunicipal en temes ambientals, i oferirà línies de treball individuals i conjuntes per a la millora de la sostenibilitat ambiental en els propers anys.

Actualment s’està treballant en la fase de recopilació d’informació dels municipis de l’Agenda 21 i de redacció de la memòria descriptiva ambiental. En el cas de Sant Cugat, la finalització del PAES ha facilitat enormement aquesta tasca.

Per altra banda, s’ha començat el procés de participació ciutadana, a través d’una enquesta que s’ha distribuït a tots els municipis, a través de la qual es vol recollir informació i la opinió dels ciutadans i ciutadanes de la comarca.

Podeu participar descarregant-vos l'enquesta¸ i retornar-la emplenada a les bústies de l’Agenda 21 localitzades al vostre municipi. Entrareu en el sorteig d’una panera amb productes artesans de la comarca, obsequi de l’Associació de productors artesans de l’Alt Penedès.  
 
  AJUNTAMENT DE SANT CUGAT SESGARRIGUES
St. Antoni, 31 | 08798 Sant Cugat Sesgarrigues | Telèfon 938 970 103 | Informació | Avís legal | Crèdits
   Logotip Diputació de Barcelona